Povijest

Pročitajte crticu iz povijesti pa sve do danas 


Jedan pisac napisao je, da je Dubrovnik “tražeći mjesto da sakrije slobodu“ doplovio na svoju hrid, na kojoj je čuva još i danas („Libertas“). Dakako, doplovio je tada na jedini mogući način – na jedro.

Ista ta umješnost plovidbe pod jedrom podloga je legendi prema kojoj su već u prvoj Kolumbovoj posjeti Americi, sudjelovala i dva mornara iz Dubrovnika.
U povijesti dubrovačke plovidbe (jedrenja), bilo je i takvih bizarnih događaja, kao onaj kada je dubrovački kapetan, Nikola Primorac godine 1870., za okladu od 1000 funti sterlinga, u svojoj jedrilici nazvanoj „City of Ragusa“ dugoj 6 metara, u 92 dana preplovio Atlantik od Liverpoola do Bostona (New Yorka), što je tada bio podvig bez presedana. Pa se onda istim putem i vratio. Razvijajući svoju umješnost življenja pod jedrom, Dubrovnik je u zenitu svoga razvoja u 16. i 17. stoljeću slovio za treću pomosku silu starog svijeta, zapošljavajući na svojim brodovima preko 5000 uglavom dubrovačkih pomoraca, te brojno stanovništvo u pratećim djelatnostima (brodograditelji, kalafati, jedrari, ljevači užadi i t.d.).
1907. godine u Dubrovniku je osnovano talijansko sportsko društvo „Societa sportiva Forza e Coraggio“, kojem je na čelu bio poznati brodovlasnik Božo Banac, i čijem entuzijazmu dubrovačko jedrenje duguje nabavku legendarne jedrilice „Bobara“, o kojoj će biti više rijeći u nastavku.

Godine 1911. osnovano je športsko društvo „Unione sportiva Ragusa“, koje je također imalo sekciju za nautičke sportove (jedrenje).
Istovremeno i u Dubrovniku raste interes za rekreativnim i sportskim jedrenjem, pa tako iz Popisa pomorske austrijske uprave u Trstu, možemo iščitati da je god. 1914. u Dubrovniku bilo registrirano šest jedrilica („yacht“), pri čemu su tri od njih bile u vlasništvu Brnje Kaboga, i to „Valerie“, Valerie C“ i „Nirvana“.

Upravo Brnji kaboga Dubrovnik može zahvaliti svoju prvu dokumentiranu regatnu pobjedu, koju je postigao sudjelovanjem na Jadranskoj regati 1904., na svojoj jedrilici „Nirvana“ dužine 23 metra.

Grupa entuzijasta na čelu sa (turističkim djelatnikom) gosp. Viktorom Paravićem osnuje dana 13. rujna 1933. jedriličarski klub „Lahor“ sa sjedištem u gradskoj luci. Kako je veći dio početnog članstva tada živio u Lapadu i Gružu, sjedište kluba seli već sljedeće godine u Lapad i mijenja ime u „Y.C. Argosy“. Ime „Argosy“ klub je dobio prema imenu posebno uspješnog i cijenjenog trgovačkog broda dizajniranog i izgrađenog u dubrovačkim brodogradilištima.

Društvo je, naime, u momentu svog osnivanja 1933. godine imalo svega nekoliko privatnih jedrilica, dok je od društvenih jedrilica postojao krstaš „Argosy“, dvije jedrilice nacionalne klase „Lorko“ i „Lero“, te „Bobara“ klase R-6.

Nakon što je 1936. g. od «Direkcije pomorskog saobraćaja « zatražena i dobivena dozvola za sidrište, sagrađen je klupski dom na prostoru gdje se i danas nalazi.
Već 1938. godine jedrilica klase L-5 u valsništvu „Orsana“ (Argosy) kojom je kormilario poznati hrvatski jedriličar sudionik OI, Karlo Bauman, osvaja prvo mjesto na regati u trokutu Orsan-Daksa-Ombla-Orsan, te tako društvu pribavlja prvu službenu pobjedu u svojoj povijesti. Otad, a pogotovo poslije drugog svjetskog rata. Orsanove jedrilice su u raznim klasama sudjelovale u gotovo svim značajnim regatama na prostoru od Istre do Boke Kotorske.

Kao svi klubovi i naš klub je za vrijeme drugog svjetskog rata prestao sa svim aktivnostima. Već koncem 1945. g. započinje se oživljavati društvena djelatnost. Godinu 1948. ponovno se mijenja ime u «Jedriličarsko društvo ORSAN» koje nosi do današnjeg dana. Ovo ime izvedeno je iz talijanske riječi „darsena“ , - arsena (arsenale) – orsan, koja označava mjesto gdje se grade, održavaju i čuvaju brodovi.

1949. godine klub dobiva i svoju prvu jedrilicu olimpijske klase „Zvijezda“ koju nazivaju „Koraljka“. Nastavno je dobivena i druga jedrilica iste klase „Dubravka“.
Zbog nemogućnosti nabavke većih jedrilica (krstaša), klub se u narednim godinama orijentirao na nabavku manjih jedrilica, u pravilu, jednosjeda, klase „Olimpijska Yola“, „Finn yola“, „Laser“, „Kadet“ i „Omladinac“, u kojima je (financijski) mogao pratiti trendove i uspješno sudjelovati na regatama.

Ipak, potrebno je izdvojiti jedrilicu „Bobara“ i njene posade, koji su u dugom nizu godina najviše pridonosili uspješnosti kluba. Godine 1954. kormilo „Bobare“ pruzima Andro Knežević koji će uspješno voditi brod oko 30 godina u kojem periodu je postao zaštitnim znakom „Orsana“, dubrovačkog, ali i hrvatskog jedrenja uopće.
„Bobara „ i „Andro“ uspješno su sudjelovali i pobjeđivali na većim domaćim regatama, kao što su Istarska i Brionska regata (1962.), podgorska regata na kojoj su pobjeđivali čak 14 puta (od toga 12 zaredom od 1964 do 1976.), a više puta je „Bobara“ proglašena i najbržim brodom i državnim prvakom (1981.).
Natjecala se „Bobara“ i u međunarodnim regatama, prvenstveno Transjadranskim. S obzirom da so ovdje radilo o razmjerno malom brodu, trebalo je mnogo hrabrosti da se uputi u višednevno i vešenoćno natjecanje na otvorenom moru i mnogo umijeća da se uopće stigne do cilja udaljenog nekoliko stotina milja.
Ipak, svaka pobjeda bila je sve teža. Dolazili su novi brodovi izgrađeni od drugih materijala (stakloplastike) sa drugačijim jedrima (od dakrona) jarbolima, ne od drva (nego od aluminija), malim gazom, bitno lakšom kolumbom, novim oblikom itd. „Bobara“ sa svojim drvenim trupom, drvenim jabolom, 3 tone teškom kolumbom nije mogla više biti na razini svojih ranijih dostignuća.

Ipak, god. 1977. klub nalazi mogućnost da u samogradnji izgradi jedan krstaš, kojega su, u skladu s tradicijom, nazvali „Argosy“. Ohrabreni rezultatima ove prve samogradnje, značajan dio članova (i nečlanova) kluba, započinlje samoizgradnju krstaša, pa je tako zabilježeno da je u klasi „Čiopa“ izgrađeno preko 20 komada krstaša.
Od samog nastanka društvo je uspješno razvijalo natjecateljski duh, pa su Orsanove jedrilice u različitim klasama uspješno sudjelovale na svim značajnim domaćim natjecanjima i punile klupski regal novim peharima.

U bivšoj državi naši jedriličari osvajali su mnoga prvenstva u malim klasama naročito u elitnoj klasi „krstaš“. Orsan je bio organizator i međunarodnih regata, a najpoznatija je regata TRANI-DUBROVNIK.

Klub posjeduje svoju lučicu sa 200 vezova, upravnu zgradu, te pripadajuće hangare za smještaj malih jedrilica i servisne radionice.
Za vrijeme Domovinskog rata 1991. JD „Orsan“ stavilo je svoju lučicu na rasplaganje tek osnovanom “odredu naoružanih brodova“, što se smatra početkom osnivanja „Hrvatske ratne mornarice“. Zbog toga je lučica „Orsan“ bila granatirana 11. i 12. studenog 1991. godine od strane srbijanskih i četničkih bandi, kojom prilikom je potopljeno 20 brodica, te oštećene zgrade i hangari.

Klub posjeduje veliki plovni park malih brodova, a naša djeca nastupaju na svim kriterijskim regatama diljem Hrvatske.
Pri Klubu djeluje Sekcija brodomodelara u kojoj se obučavaju djeca vještinama izrade jedrilice pomorskim i jedriličarskim vještinama.
Svake godine organizira se škola jedrenja koja broji preko 30 dječaka i djevojčica, od kojih mnogi nakon stečenih osnovnih znanja nastavljaju svoje školovanje u pomorskim zvanjima.

Kroz 87 godine postojanja „Orsana“ prošle su mnoge generacije pomorskih kapetana, liječnika, diplomata i zanatlija.
Obnovom klubskih prostora i uređenjem okolnog prostora započet je veliki investicijski ciklus u infrastrukturu JK Orsan.
2013.godine za svoj 80-ti rođendan, uz pomoć vjernih sponzora , Orsan gradi svoj najnoviji regatni krstaš imena "Dubrovnik". Riječ je prvom , isključivo regatnom brodu građenom od karbona u Hrvatskoj u partnerstvu s Virovitičkim brodogradilištem Enavigo. Sa svojim karakteristikama Dubrovnik omogućava Orsanu kompetitvan nastup na svim regatama.
Višestrukim pobjedama ( ukupno i u skupinama ) već u prvoj godini jedrenja nagovještava još jedno legendarno ime u povijesti Orsana.
Dubrovnik nastupa na svjetskim prvenstvima klase krstaš prema ORC hendikepu 2017 (Trst) i 2019 (Šibenik) te ponosno predstavlja svoj klub i grad.
Dvije uzastopne godine (2018 i 2019) Dubrovnik osvaja Višku regatu kao ukupni pobjednik, pobjednik ORC klase A, pobjednik prema NHP razvrstanju (2019) i pobjednik u OPEN skupini (2019).

Iste godine članovi Orsan-a započinju s organizacijom Trening lige popularno zvane i Lige Orsan . Riječ je o konceptu koji je uveo malu revoluciju u klubove duž Hrvatske strane Jadrana i aktivirao veliki broj jedriličara tokom zimskih mjeseci.
Zahvaljujući kontinuiranom jedrenju tokom godine brojni Orsanovi brodovi zauzimaju sve bolje plasmane na većim natjecanjima.

Veliku promjenu u izgledu i funkcionalnosti lučice kluba donosi 2016. godina , kada klub nabavlja ukupno 120 metara plutajućih pontona za potrebe veza unutar lučice.
2018. godine JK Orsan samostalno započinje izgradnju novog hangara za potrebe mladih jedriličara u klasama laser i optimist. Važnost projekta za dubrovački sport
prepoznata je od strane Grada Dubrovnika koji 2019.god pomaže pri završetku i opremanju hangara. Hangar JK Orsan predstavlja prvi infrastrukturni objekt izgrađen za potrebe sporta u Dubrovniku nakon 1982. Orsan je velikom investicijom osigurao vrhunske uvjete za svoje mlade jedriličare.

Početkom 2018. godine tragično nas napušta, legenda Orsan-a , gos. Andro Knežević. U čast preminuloj legendi Orsan organizira regatu za klasu optimist Kup Andra Kneževića.

Više o povijesti pročitajte u tri izdane monografije kluba , povodom 30-te, 40-te i 80-te godišnjice kluba.

Adresa

Ivana Zajca 2
20000 Dubrovnik, Hrvatska

Kontakt

Email: jd-orsan@du.t-com.hr
Phone: +385 (20) 435922
Fax: +385 (20) 435922